Det började småskaligt, som vilket annat projekt som helst. Nu har Trafikverkets och LearningWells arbete vunnit priser världen över och blivit en de facto-standard för järnvägen i Europa. Nu har SCA tagit över stafettpinnen medan de övriga aktörerna i skogsbranschen ivrigt hejar på.

Trafikverket hade en idé. Om järnvägsvagnarna som rullade genom Sverige hade rfid-taggar skulle alla få ett mervärde av det. Fördelen för Trafikverket var att tekniken kunde bidra till lägre kostnader för underhåll av spår och fordon. Även för godskunderna skymtade stora vinster. Om de hela tiden kunde se var vagnarna befann sig, och vilket gods de transporterade, skulle de spara dyrbar tid vid omlastningar och leveranser.

De första testerna visade att redan en korrekt tidsangivelse till slutdestinationen och en tydlig information om vagnordningen i tågsetet kunde spara dem en timmes arbete vid avlastningen.

”När vi anlitades som strategiska rådgivare i slutet av 2008 kunde vi konstatera att Trafikverkets idé var riktigt bra, men att de hade missat några grundläggande punkter”, säger Gunnar Ivansson som sedan dess har varit LearningWells rfid-expert i projektet. Vi kunde snabbt konstatera att de borde höja blicken och titta över landsgränserna, eftersom merparten av all godstrafik i Sverige kommer från kontinenten.

SCA leder utvecklingen i skogs-Sverige

Lars Jonsson på SCA säger att han snubblade över Trafikverkets projekt av en slump. SCA hade gjort egna tester, men inte hittat en tillräckligt bra lösning ännu. När han fick höra talas om det nya systemet ringde han direkt för att få mer information.

Han berättar att projektet SCA nu driver tillsammans med LearningWell är omtalat i skogs-Sverige. Det finns många nyfikna som väntar på det färdiga resultatet. ”Hela branschen jagar tidstjuvar. Där kommer den här lösningen att spara väldigt mycket pengar när den är färdig.”

Alla aktörer i skogsbranschen delar nämligen ett gemensamt problem. Det är en utmaning att hålla koll på virkesinformationen från avverkningen fram till dess att det levereras hos kunden. Med systemet SCA och LearningWell nu bygger räknar de med att kunna öka kvaliteten och säkerställa det mesta av informationen även på terminaler som lagrar uppåt 100 000 kubikmeter virke.

”Det är klart att jag är stolt över att det är vi som driver utvecklingen”, säger Lars Jonsson. ”Det jag gillar är att LearningWell är hands-on och väldigt lätta att jobba med. När vi bestämmer oss för något och sätter igång så går det fort. De är fokuserade på att lösa problemet för oss här och nu, och inte att komma med något som fungerar om tio år.”

Flerfaldigt prisbelönat projekt

Jämfört med andra lösningar är rfid-taggarna både enklare och billigare. Avläsningen sköts automatiskt och fungerar även när tågen kör i hög hastighet. Dessutom har den blivit en de facto-standard för järnvägen i hela Europa.

I dagsläget finns ungefär 240 rfid-läsare installerade i Sverige och omkring 4 000 tågvagnar använder tekniken. Det innebär att ungefär en fjärdedel av de svenska järnvägsvagnarna är försedda med rfid och kan spåras över hela landet. Trafikverket och godsleverantörer runt om i Europa ser stora fördelar med projektet. Utvärderingar pågår nu för att även använda systemet på lastbilar.

Hittills har lösningen vunnit Guldtaggen och Minitaggen på European Tag Award. Minitaggen gick specifikt till LearningWell för att de ”på ett betydande sätt bidragit till framgångarna”. Tidigare vann projektet den globala standardiseringsorganisation GS1:s pris som världens bästa projekt – alla kategorier. Projektet var även en av tre finalister i RFID Journal Award i kategorin Best Implementation.

Vill du veta mer?

Tord Larsson-Steen, VD West

tord.larsson-steen@learningwell.se / 070-577 61 33