I rekryteringsannonser brukar vi prata om att LearningWell alltid har utvecklats från ett gräsrotsperspektiv. Att det faktiskt är de anställda som är med och bestämmer vad vi ska göra – och hur det ska göras. Det här är ett exempel på vad vi menar med det.

”På förra kontorsmötet pratade vi om företagets profil och vad som är viktigt för oss som jobbar här. Det handlade bland annat om miljöpolicy och samhällsengagemang. Det var någonstans där tanken startade”, säger Erik Ytterberg. En av idéerna ledde till ett nystartat samarbete med några av gymnasieskolorna i Nyköping.

”Vi kom gemensamt fram till att vi vill göra mer nytta för samhället. Inte bara så att vi köper oss fria genom att skänka pengar utan snarare bidrar med kompetens och erfarenhet. Att vi engagerar oss i it-utbildningarna som finns här är både för elevernas och vår egen skull.”

It-branschen är en svår bransch när det gäller rekryteringar. Alla it-företag i hela landet har samma utmaning. Därför vill vi gärna fånga upp dem som redan nu är intresserade av programmering och duktiga, och se om vi kan accelerera dem och deras utveckling.

”Sedan vill vi också gärna väcka nyfikenhet bland dem som inte redan är it-intresserade”, säger Erik. ”Mitt eget intresse vaknade rätt sent och så har det varit även för andra hos oss. Lärarna vill gärna få ut elever och visa dem hur verkligheten ser ut. För till viss del upplever de att eleverna inte tycker att det som händer i skolan är på riktigt. Jag fungerade likadant så jag vet precis vad de pratar om.”

Eleverna fick beställa ett spel

Som ett första steg i samarbetet gjorde elever från Nyköpings gymnasium och LBS kreativa gymnasiet studiebesök på kontoret. Några av dem går en programmeringsutbildning medan de andra studerar spelutveckling.

Vi körde en kort presentation för dem, där vi bland annat tog upp spelmotorn Halite och hur det går att leka sig fram genom programmeringen och att lösa ai-utmaningar. Sedan pratade vi länge om allt mellan himmel och jord. Hur ser framtiden ut i branschen? Vad innebär yrket? Hur kommer man dit? Var finns jobben?

”Därefter var det dags för den riktiga utmaningen där vi ville visa dem hur det funkar att jobba med en kund. Eleverna fick sitta på kundsidan och kravställa ett first person shooter-spel, så att även vi gamla gubbar och damer kunde förstå vad de var ute efter.”

Erik säger att lapparna på bordet framför dem beskrev olika funktioner och önskemål. Alltså saker eleverna önskade sig av spelet. Elevernas uppgift var att prioritera delarna och beskriva i vilken ordning spelet skulle utvecklas, från första demo till färdigt spel.

”Där märkte både de och vi snabbt att det som var självklart för dem inte alls var det för oss. De tyckte att man automatiskt borde kunna sikta på eventuella fiender eftersom spelaren redan kunde röra sig runt i rummet, medan vi tyckte att både fiender och att kunna sikta var helt fristående funktioner.

Så vad blir nästa steg?

”Vi har inte kommit så långt i diskussionerna”, säger Erik. ”Därför vet vi inte vad nästa steg är. Det finns en massa idéer, men de kräver ett lite djupare engagemang så det är bäst att låta det vara osagt.”

Vad som är säkert är att vi kommer jobba vidare med skolorna. Visst hjälper vi eleverna att snabbare hitta sin plats i tillvaron. I bästa fall ser vi även till att utveckla arbetskraften i Nyköping. Men allra mest gör vi det här för att det är himla kul och ger oss energi.

”Grabbarna var väldigt positiva, både till er presentation och arbetsmiljön”, säger Bengt Florin, civilingenjör och lärare i programmering på LBS kreativa gymnasiet. ”Vi var på Sacos enorma studentmässa dagen innan, men eleverna tyckte att besöket hos er gav betydligt mer. Dessutom var bullarna goda. Själv tyckte jag det var väldigt trevligt. Jag har ju jobbat några decennier i branchen och kände mig direkt hemma.”

Vill du veta mer?

Här kan du läsa mer om Nyköpings gymnasium och LBS kreativa gymnasiet. Är du sugen på ett nytt jobb? Vi söker hela tiden duktiga programmerare och andra it-människor.

2017-12-08