De flesta av våra uppdrag utförs på hemmaplan, trots att vissa kunder sitter på andra sidan klotet. Men ibland behöver vi åka iväg för att bygga relationer eller utföra uppdrag på plats. Det här är några av våra insikter under åren, både innan och under vår tid på LearningWell.

Även om skillnaderna mellan Sverige och de europeiska länderna är små kan de märkas. Som att vi svenskar gärna vill att alla ska vara kompisar. Därför hamnar vi under uppdrag ibland i den neutrala mittenzonen. Där blir vår roll inofficiellt att översätta, medla och tolka budskap och olikheter inom företags- och landskulturer, för projektets bästa.

Inom Europa brukar varken kulturen eller språket vara ett hinder. Vi jobbar alla mer eller mindre utifrån en västerländsk standard. Även i länder där engelskan relativt nyligen börjat ingå i skolundervisningen brukar språket sällan vara ett problem för människor inom it-branschen.

Aldrig tappa ansiktet österut

I Sverige går vi på möten och diskuterar allt möjligt. Om vi efteråt tycker att någonting är beslutat så är det så, även om ingen klubbade det. Det här kan givetvis skapa oreda eftersom det inte alltid är tydligt vad vi kom överens om.

Jämför situationen med Japan.

”Innan du presenterar någonting på ett möte behöver du först ha haft individuella möten med alla i gruppen”, säger en av våra anställda som har jobbat mycket där. ”I de enskilda presentationerna kommer du däremot inte att få något gensvar. När du sedan lägger fram idén för hela gruppen gör du det som om det är första gången alla får höra den. En anledning till den omständliga processen är att ingen får tappa ansiktet. Med det här upplägget ökar samtidigt förankringen bland kollegorna, och när beslutet väl är fattat är det tydligt vad som gäller.”

I Japan behöver du även ha en personlig relation med någon för att kunna jobba med den.

”Därför har företagsresorna dit till stor del gått ut på att träffa dem vi ska jobba med. Enkelt förklarat kan du inte jobba med någon du inte känner privat, eftersom du riskerar att få korthuggna svar och fastna i hierarkin. Jag har själv stött på det här.”

Beroende på om du besöker ett i grunden svenskt företag i Asien, eller ett asiatiskt företag, lär du möta stora skillnader i företagskulturen. De stora svenska koncernerna flyttar gärna med sig den svenska kulturen utomlands. Det gör att skillnaderna mellan att jobba på ett svenskt och ett utländskt kontor är försumbara.

Det kan även vara kulturskillnader inom ett land.

”I Kina är det stor skillnad mellan fastlandskineser och boende i Hongkong. Eftersom Hongkong under lång tid var en brittisk koloni har det satt sina spår. Att klumpa samman dem till kineser är som att kalla skottar för engelsmän.”

Ett exempel på den lokala skillnaden är vad fastlandskineserna gör under lunchrasten, men som knappt förekommer i Hongkong – att ta en obligatorisk powernap på kontoret. Under lunchrasten släcks ljuset och du ser människor sova lite överallt. På vissa av kontoren i Kina är det här den mest naturliga sak. Om du däremot hade somnat fem minuter vid skrivbordet i Sverige hade du blivit känd som personen som sover hela dagen.

Jobba ihjäl sig västerut

I USA kan det bli en tävling om att vara den mest upptagna personen. Även om det inte är uttalat blir det effekten av att du ofta inte har någon egentlig semester. Istället har du tre veckor om året att fördela på både ledighet och sjuktid. Så om du är sjuk mycket försvinner dina veckor snabbt till det.

Visst kan du ta ut din semester, men då ska du inte räkna med att ditt projekt är kvar – eller ens ditt skrivbord. Det här är ingen generell sanning, men vi har sett det hända fast anställd personal på olika platser i USA.

”I Sverige kan vi ringa in till kontoret, anmäla oss sjuka och sedan komma tillbaka när vi är friska igen.” Den som sa det här med en rejäl förvåning i rösten var en man vi nyligen anställde. Han hade under många år bott och arbetat i USA och menade att det för svenskar är självklart att vi ska ha raster, fika på jobbet och rejält med semesterdagar.

Internationella svenskar

Vår erfarenhet är att svenskar är populära utomlands. Vi är vana att jobba hårt och följa rutiner, men är samtidigt öppna för nya idéer och möjligheter.

Genom stora koncerner som Volvo, Ericsson, ABB och Ikea har vi gjort oss kända på världsmarknaden som ingenjörer och entreprenörer. Lägg till spelföretaget Dice och Spotify så får du också in att vi svenskar är duktiga på att programmera.

Nätet har gett oss enorma möjligheter att jobba sida vid sida, utan att fysiskt sitta bredvid varandra. Trots det finns det fortfarande ett stort behov av att träffa människor. Att sitta vid samma bord, äta en måltid och dela det fysiska rummet med varandra. Det är tydligen så vi gillar att bygga våra relationer och affärer.

2018-11-22