Lärdomar från en apputvecklare

I flera år har jag sett Minecraft toppa försäljningslistan på App store. Visst hade det varit skönt att också tjäna miljarder och dra mig tillbaka. Men det var inte därför jag ville göra appar – insåg jag när placeringen på topplistorna sjönk som en sten.

Jag och ett par kollegor började göra spel när vi kom på en appidé som ingen annan gjort ännu. Eftersom vi är Apple-människor fokuserade vi på IOS med utvecklingsplattformen Xamarin då vi behärskar C# bäst.

Det spel som hade störst chans att slå igenom var BabyBox, som redan den första dagen fick över 3 000 nerladdningar. BabyBox var en plocklåda, där barnet skulle lägga klossar i rätt hål. Vi gjorde senare ett personligt memory och en personlig pekbok där föräldrarna tog egna kort och spelade in en förklaring för att barnet skulle lära sig vad bilderna föreställde.

Det här var runt 2012. App Store hade redan då separata avdelningar för gratisappar och för betalappar, men ännu inga köp i apparna. Den första versionen av BabyBox innehöll tre nivåer och var gratis. Några veckor senare lanserade vi nästa version, med fem nya nivåer. Eftersom vi verkade få med oss användarna i uppdateringen beslutade vi oss för att ändra strategi och börja ta betalt för appen. Tyvärr var det vårt stora misstag.

Innan vi bytte strategi låg vi på plats 23 i gratistopplistan. Siffrorna såg bra ut och vi hoppades kunna fortsätta klättra. Men i samma stund vi började ta betalt flyttades vi över till betalapparna, tappade placeringar och kraschade ner till botten av topplistan. Vi gjorde flera misstag i samband med flytten, bland annat val av dag och tidpunkt.

Utöver tre egna spel och ett tiotal företagsanpassade appar har det även blivit några nyttoappar. En av dem är TodoWell, som jag använder som en shoppinglista. I den kan jag också sortera varorna enligt ordningen de dyker upp i butiken.

Så vad har apputvecklingen lärt mig? Vilka saker bör du undvika och vad behöver du tänka på?

En bild från appen Babybox
Appen BabyBox består av en plocklåda, där barnet skulle lägga klossar i rätt hål

Gör och undvik vid apputveckling

Börja smått, men var beredd ifall appen blir populär. Det är ofta mest effektivt både gällande tid och kostnader att inte bygga färdigt allt direkt. En idé växer och utvecklas med tiden. Släpp därför en tidig version av appen och känn av intresset. Därefter kan du trimma och bygga vidare på den. Samtidigt är det bra om du har idéer och visioner vad du vill att appen ska bli framöver, om den snabbt blir populär.

Ha några uppdateringar på gång. När det gäller IOS-appar kan det ta upp till två veckor för dem att bli granskade och godkända av Apple. I Google Play-butiken är den ute några minuter efter att du har laddat upp den. Tänk på den här fördröjningen när du planerar dina utvecklingsfaser.

Testa på flera olika enheter. Det kanske låter som en självklarhet, men är inte det för alla. Att testa appen i en simulator kommer du långt med, men en simulator är aldrig hundraprocentig. Exempelvis är den inte Case-Sensitive (och gör skillnad på små och stora bokstäver), vilket en verklig enhet är. Dessutom har den obegränsat med minne vilket gör det svårt att upptäcka minnesläckor.

Gör användbarhetstester. Välj ut en målgrupp som får testa appen. Stå sedan bakom ryggen på dem och anteckna hur de använder appen. Förstår de hur de ska använda den? Är något otydligt? Vad kan du förbättra? Ta hjälp av TestFlight för att dela din app med betatestarna.

Välj tekniken som passar dig. Eftersom jag själv kan .NET fastnade jag snabbt för Xamarin och C#. Det gjorde att jag kunde utveckla utveckla till IOS och Android parallellt och dela mycket av koden. Ska du göra spel rekommenderar jag Apple Spritekit som är anpassat för 2d-spel.

Släpp appen inför en helg eller storhelg. Vi lärde oss att lanseringsdagen var otroligt viktig. De flesta användarna laddar ner och köper appar inför en längre ledighet.

Koppla ihop appen med sociala medier. Marknadsföring av appen är A&O. För bara några år sedan behövdes inte samma marknadsföring som i dag. Nu försvinner appen bland flera tusental andra utan rätt marknadsföring. Att koppla ihop appen med inloggning till sociala medier kan hjälpa dig att öka spridningen.

Titta på tutorials. Det finns mängder av videor som hjälper dig testa på programmering eller apputveckling specifikt. En av videorna jag kan rekommendera är Building games for IOS, MacOs and TvOs with Visual Studio and Azure.

Slutligen, kom ihåg att ha roligt. Visst kan det kännas som om appmarknaden är mättad och att det är svårt att slå igenom. Dessutom är Minecraft-siffror något de flesta bara kan drömma om. Men det betyder inte att du ska sluta göra saker som är roliga. Eller?