Gergö prisas för gymnasiearbete inom AI

Nyköping 2024-06-19
LearningWells gymnasiestipendium 2024 är utdelat. I år föll valet på Gergö Mészáros gymnasiearbete där han tränat ett neuralt nätverk att spela datorspel. – Det känns jättebra och jag blev verkligen jätteglad, säger den nybakade Enskildastudenten.

Det var inte solklart att Gergö Mészáros gymnasiearbete skulle innefatta AI. Initialt tänkte han sig något matterelaterat, men efter ett studiebesök på skolan från LearningWell, kom han glädjande nog på andra tankar.

– Vi pratade om AI och spel och jag blev inspirerad av Alexander Karpov som fick LearningWells stipendium 2022 för sitt gymnasiearbete.

Det har gått några dagar efter studentfirandet när vi träffas på LearningWells kontor. På plats är även Erik Ytterberg, systemutvecklare på LW som granskat naturvetarnas kod-relaterade gymnasiearbeten på Nyköpings Enskilda Gymnasium, samt klasskamraten Sebastian Ahlman som också skrivit ett AI-relaterat gymnasiearbete och som för tredje året sommarjobbar på LearningWell.

– Båda projekten är väldigt ambitiösa. Men anledningen till att vi belönade Gergös arbete är för att han hela tiden ställde rätt frågor, satte sig in i grundtekniken och var tvungen att förstå vad ett neuronnät egentligen gör. Du har gjort ett stort arbete, säger Erik Ytterberg till Gergö.

Motivering Gymnasiestipendium 2024

Gergö Mészáros får LearningWells stipendium på 4000 kronor för ett utmärkt gymnasiearbete inom artificiell intelligens, där ett neuralt nätverk tränats att spela ett datorspel.

Det är fjärde gången LW delar ut ett stipendium till en gymnasieelev på Nyköpings Enskilda gymnasium.

Med detta vill vi uppmuntra elever att plugga programmering och samtidigt uppmärksamma yrket och lokalsamhället.

Gergö Mészáros har i sitt gymnasiearbete försökt träna ett neuralt nätverk att spela FIFA. För att få ut träningsdata installerade han ett program som tog screenshots var femte sekund och som antecknade allt som skedde, samtidigt som Gergö själv spelade. Han spelade tio matcher och fick ut drygt 100 bilder per match. Ur dessa fick han ut filer på allt som gjorts under varje match – data som beskrev vad som hände vid varje tillfälle en bild togs.

– Jag hade önskat mer träningsdata, bland annat på hur bollen rörde sig men jag hade i så fall behövt mycket mer tid. Nu var jag tvungen att begränsa mig och tänkte att det ”bara” är ett gymnasiearbete. Samtidigt kände jag mig aldrig desperat. Jag gjorde mitt bästa och kan förklara vad jag gjort, har ett resultat och en slutsats.

– Ett negativt resultat är i princip lika mycket värt som ett positivt resultat. Det är sakligt och korrekt hanterat, och vi kommer i framtiden kunna hänvisa till din rapport om det kommer en elev som vill göra något liknande. Sen får man tänka att ett ambitiöst gymnasiearbete inte kan väga upp underkänt i andra ämnen, säger Erik.

Sebastian Ahlman nickar instämmande. Sedan ettan i gymnasiet har han tänkt att simulera evolutionen i sitt gymnasiearbete. Men insåg snabbt att han skulle behöva avsevärt mycket mer tid än de 100 timmar man får på sig, och valde att skriva om AI ur ett etiskt perspektiv.

– Du fick ihop en mycket och bra text med en jätteintressant etisk frågeställning; vem är det som bestämmer vad en bra AI-modell är? Vad är det som ligger till grund och hur får man en AI att bli så objektiv som möjligt, säger Erik.

– Man vill ju att ChatGPT ska vara objektiv och så vitt jag kunde se har de vissa guardrails men den är ju tränad på hela internet, säger Sebastian.

Nu väntar sommarlov för Gergös del med familj och släkt i Ungern, och i höst tänker han plugga till civilingenjör i datateknik på KTH.

– Jag har velat bli ingenjör sedan jag var liten och intresset för programmering kom några månader efter att jag började gymnasiet, då jag fick en smart lampa som man kunde programmera, och jag installerade Python på datorn för att se om jag kunde lära mig kontrollera den med hjälp av kod. På den vägen är det.

Sebastian Ahlman, Gergö Mészáros och Erik Ytterberg i samspråk om AI, FIFA och programmering.