Rfid-projektet som blev en de facto-standard för järnvägen i Europa

Det började småskaligt, som vilket annat projekt som helst. Några år senare hade Trafikverkets och LearningWells arbete lett till vinster världen över och blivit en de facto-standard för järnvägen i Europa. Nu har SCA tagit över stafettpinnen medan de övriga aktörerna i skogsbranschen ivrigt hejar på.

Trafikverket hade en idé. Om järnvägsvagnarna som rullade genom Sverige hade rfid-taggar skulle alla tjäna på det. Fördelen för Trafikverket var att tekniken kunde bidra till lägre kostnader för underhåll av spår och fordon. Även för godskunderna skymtade stora vinster. Om de hela tiden kunde se var vagnarna befann sig och vilket gods de transporterade, skulle de spara dyrbar tid vid omlastningar och leveranser.

De första testerna visade att enbart en korrekt tidsangivelse till slutdestinationen, och en tydlig information om vagnordningen i tågsetet, kunde spara en timmes arbete vid avlastningen.

”När vi anlitades som strategiska rådgivare i slutet av 2008 kunde vi konstatera att Trafikverkets idé var riktigt bra, men att de hade missat några grundläggande punkter”, säger Gunnar Ivansson som har varit LearningWells rfid-expert i projektet. ”Vi kunde snabbt konstatera att de borde höja blicken och titta över landsgränserna, eftersom merparten av all godstrafik i Sverige kommer från kontinenten.”

SCA leder utvecklingen i skogs-Sverige

Lars Jonsson på SCA säger att han snubblade över Trafikverkets projekt av en slump. SCA hade gjort egna tester inom området, men inte hittat en tillräckligt bra lösning. När han fick höra talas om det nya systemet ringde han direkt för att få mer information.

Alla aktörer i skogsbranschen delar nämligen ett gemensamt problem – utmaningen att hålla koll på virkesinformationen från avverkningen fram till dess att det levereras hos kunden.

Lars Jonsson berättar att projektet SCA nu driver tillsammans med LearningWell är omtalat i skogs-Sverige och har gjort många nyfikna. ”Hela branschen jagar tidstjuvar. Den här lösningen sparar väldigt mycket pengar åt oss. Därför är det klart att jag är stolt över att det är vi som driver utvecklingen.”

Lösningen är nu på plats i form av molntjänsten Trainwell. Ett system som säkerställer och tar tillvara på det mesta av informationen även på terminaler som lagrar uppåt 100 000 kubikmeter virke.

”Det jag gillar med LearningWell är att de är hands-on och väldigt lätta att jobba med”, säger Lars Jonsson. ”När vi bestämmer oss för något och sätter igång så går det fort. De är fokuserade på att lösa problemet för oss här och nu – inte att komma med något som fungerar om tio år.”

Flerfaldigt prisbelönat projekt

Jämfört med andra lösningar är rfid-taggar både enkla och billiga. Avläsningen sköts automatiskt och fungerar även när tågen kör förbi i hög hastighet. Det är några anledningar till att tekniken har blivit en de facto-standard för järnvägen i hela Europa.

I dagsläget finns ungefär 350 rfid-läsare installerade längs järnvägsnätet i Sverige och omkring 4 000 tågvagnar använder tekniken. Det innebär att ungefär en fjärdedel av de svenska järnvägsvagnarna är försedda med rfid och kan spåras över hela landet. Utvärderingar pågår nu för att använda systemet på lastbilar.

Tillsammans med LearningWell har SCA även satt upp egna rfid-läsare på sina terminaler för lastning av timmer, för att kunna säkerställa kvaliteten rakt igenom processen.

Det samverkansprojekt som ligger till grund för tekniken – och tjänsten Trainwell – har vunnit Guldtaggen och Minitaggen på European Tag Award. Minitaggen gick specifikt till LearningWell för att de ”på ett betydande sätt bidragit till framgångarna”. Tidigare har projektet vunnit den globala standardiseringsorganisation GS1:s pris för världens bästa projekt – alla kategorier. Projektet var även en av tre finalister i RFID Journal Award i kategorin Best Implementation.

Fakta TrainWell

  • Läser av rfid-data från tågvagnar via läsare monterade på över 350 stolpar över hela Sverige
  • Samlar in logistikdata till en central molntjänst
  • Integration mot olika kunders system
  • Modernt webbgränssnitt där detaljerad information om avläsningarna sammanställs