Nu lanseras AR-appen om historiska Åkroken

NYKÖPING 2023-07-10
Den här veckan smyglanserar vi appen Åkroken för att testa hur den funkar i skarpt läge. AR-appen som visar medeltida 3D-miljöer i kvarteret Åkroken, har utvecklats av LearningWells unga medarbetare Sebastian Ahlman, 18 år.

– Jag har lärt mig väldigt, väldigt mycket, dels om hur AR-teknik funkar, dels om programmeringsplattformen Unity. Det har också varit väldigt roligt att jobba tillsammans med Calle som ett team, säger Sebastian Ahlman som påbörjade arbetet med appen förra sommarlovet då han som företagets yngsta sommarjobbare någonsin fick uppdraget att utveckla appen för Sörmlands museums räkning.

Calle, det är Nyköpingskonstnären Carl Wellander. Han har illustrerat de åtta 3D-miljöerna vid Åkroken som spänner mellan 900-talet och 1962. Med hjälp av Augmented Reality  (AR) – en teknik som gör det möjligt att kombinera den riktiga världen och en datagenererad värld – kommer Åkrokens besökare kunna se hur det såg ut på medeltiden via sin mobiltelefon. En utmaning som krävt täta möten och avstämningar mellan teamet.

Vad har varit den största utmaningen?

– Att kamerans telefon skannar världen tillräckligt snabbt. Om inte det sker kommer perspektivet bli fel och för betraktaren kan AR-världen upplevas felroterad mot verkligheten. Det har varit en viktig del att lösa och något som jag satt med en stor del av förra sommaren. Appen faller om inte rotationen funkar, men nu är det fixat.

Appen Åkroken är nu inskickad till Apple och Google play som ska godkänna innehållet innan den publiceras på plattformarna, något som kan ta upp till två veckor. Därefter kommer Åkrokens besökare kunna skanna den QR-kod som sitter på informationsskyltarna i den nyinvigda parken, och ta del av hur Nyköping sett ut genom århundradena.

Sebastian Ahlman visar några av kollegor på LearningWell i Nyköping hur appen fungerar. 

Har du fått mersmak?

– Jag kan absolut tänka mig att göra ett liknande projekt, och det skulle vara kul att jobba med en designer som Calle igen.

Någon idé om vad?

– Nyköpingshus till exempel, det hade varit väldigt coolt att gå runt i miljön och kolla in vallgravar och sånt.

Fakta om appen

Appen Åkroken är en 3D-visualisering av bebyggelsen vid Åkroken genom århundradena, från 900-talet fram till 1900.
Med appen vill Sörmlands museum visa besökare den historiska bebyggelsen runt Åkroken och dess förvandling under de senaste tusen åren.
I den nya parken vid Åkroken finns informationsskyltar med en QR-kod som besökare kan skanna för att ta sig in i den medeltida 3D-miljö. Appen finns även att ladda ner på App store och Google play.
Sebastian Ahlman har utvecklat själva appen för LearningWells räkning och Carl Wellander har illustrerat bilerna och miljöerna.
Appen är utvecklad i verktyget Unity.
Sörmlands museum kommer arrangera en officiell invigning och visa appen senare i sommar.