LearningWells läxhjälp fortsätter stötta programmeringselever

Under våren 2020 startade LearningWell en programmeringshjälp online för att erbjuda gratis stöd till gymnasie- och högskoleelever vars skolor stängt på grund av pandemin. Sedan dess har de som hört av sig fått lära sig att programmering är en bransch utan genvägar – där det inte räcker att bara be om de rätta svaren. Det har också visat sig att man som nybörjare kommer långt med bara en mejladress och ett tjockt pannben.

För att öka intresset kring vår bransch och vårt företag har vi sedan flera år tillbaka delat med oss av kunskap till it-intresserade ungdomar. Under 2020 gjorde vi det genom att stötta elever vars skolor stängt på grund av Coronaviruset.

I skrivande stund har vi varit i kontakt med ett tjugotal skolelever, där alla som hört av sig till laxhjalp@learningwell.se erbjudits hjälp.

Rätta svaren räcker inte

”Sluta vara så himla pedagogisk!”, sa LearningWell Easts vd Peter Karlssons dotter till honom när hon gick i högstadiet och behövde hjälp med matematikläxan men Peter vägrade ge henne de rätta svaren.

På samma sätt har det varit flera som bara velat ha den rätta koden när de hört av sig för att få hjälp med läxor och projekt. En taktik som inte rekommenderas för den som vill bli en bättre programmerare.

”Vi har försökt vägleda de som hört av sig, utan att varken ge dem koden eller göra jobbet åt dem”, säger Erik Ytterberg, systemutvecklare på LearningWell, som är ärlig med att det ändå till slut kan bli nödvändigt att presentera en färdig lösning.

”Sitter man fast så sitter man fast. Som nybörjare kan det ibland vara svårt att ens veta vad man ska googla. Ibland kan det vara så att man måste se lösningen framför sig för att verkligen kunna ta till sig tänket.”

Erik menar att det först och främst är viktigt för nya programmerare att skaffa sig ett grundläggande algoritmiskt tänkande - förmågan att tänka ut en steg-för-steg-plan som löser problemet.

"Planen för hur problemet skall lösas har egentligen inte så jättemycket med teknik att göra. Du skulle kunna be mig lösa Towers of Hanoi och jag skulle göra det på exakt samma sätt, oavsett språk."

Eriks tips för att bli en bättre programmerare:

  • Ta del av kostnadsfria tutorials på YouTube
  • Skriv små, små program som gör något
  • Ta hjälp av någon som kan (men skriv koden själv)

Här kan du läsa hela texten med Eriks tips till dig som vill bli programmerare >>

Två som lärde sig och lyckades

Två som fått hjälp med sina programmeringsprojekt är Albin, som studerar backendutveckling på yrkeshögskolan, och Casper, som pluggar industriell ekonomi på KTH.

Albin är från västkusten och hörde av sig till LearningWell för att få hjälp med C#. Uppgiften var att skapa en applikation för att organisera parkeringsplatser, där varje parkeringsplats skulle rymma två motorcyklar eller en bil - men inte alla tre på samma gång. För att lösa uppgiften krävdes bland annat rätt användning av split() och join() med olika arrays.

”Det har varit svårt, men skoj”, säger Albin om första terminen på yrkeshögskolan som just nu bedrivs helt på distans. ”Ibland är det svårt veta hur man ska tänka för att ta sig vidare. Vanligtvis frågar jag klasskamrater eller lärare. Sådant är lite svårare just nu.”

För att lösa parkeringsplatsuppgiften tog Albin kontakt med Anders Ericsson på LearningWell. Tillsammans gick de över Albins kod via Teams.

”Projektet gick bra. Som oerfaren programmerare undrar man ibland vad tusan det är man håller på med (skratt). Samtidigt är det kul med problemlösning. Det gäller att hålla ut, så trillar polletten sakta men säkert ner. Att få lite hjälp och tips betyder enormt mycket. Anders var kunnig och dessutom väldigt tillmötesgående med tider, vilket gjorde det smidigt att diskutera saker i en videochatt.”

Albin fick godkänt i delkursen där nästa nivå nu handlar om att jobba vidare med parkeringshuset. Efter det sätts slutbetyget. Han är därför glad att han fått en stabilare grund att bygga vidare på - både kod- och kunskapsmässigt. Målet är att en dag bli en fullfjädrad fullstack-utvecklare.

Psst! Söker du nytt jobb?

  • Just nu har vi flera lediga tjänster inom systemuteckling och automation. Du hittar dem på vår jobbsida.

I vilken ände ska man börja?

För Casper från Eskilstuna, som även han var ny inom programmering, handlade uppgiften om att skapa ett memoryspel med grafiskt gränssnitt. Problemet var att Caspers spel tillät användaren klicka på ytterligare rutor utan att de två första försvann. Rutorna försvann istället parvis efter ett visst antal sekunder.

”Efter några kursveckor med enklare programmeringsutmaningar kom vi till det här projektet. Då trappades nivån upp drastiskt”, säger Casper, som inledningsvis hade svårt att veta i vilken ände han skulle börja och var han skulle vända sig för att få hjälp.

”När jag hörde av mig till LearningWell hade jag kommit igång, men koden hade fortfarande brister. Erik gav mig små tips och trick för hur jag skulle tänka. Han fortsatte sedan vägleda mig tills jag klurade ut allt.”

Casper fick till slut ett A i projektet. Nu ser han fram emot att skolorna ska öppna igen och det riktiga studentlivet kan börja. Han säger också att programmering definitivt är ett tänkbart alternativ när det blir dags att välja inriktning i årskurs två.

Behöver du också hjälp med programmering?

  • Då når du oss enklast på laxhjalp@learningwell.se eller via någon av våra sociala medier.
  • För att vi ska kunna ge dig snabb och personlig hjälp får du gärna presentera dig kort. Namn, utbildning, skola och årskurs.
  • Skicka med relevant kod och vad uppgiften går ut på. Visa gärna att du försökt själv innan du hör av dig till oss.
  • Berätta vad du behöver hjälp med så löser vi problemet tillsammans. Antingen direkt i DMs, via mejl, på telefon eller med ett videosamtal.