Fokus på kunderna, inte börsen

Även om LearningWell bildades 2003 startade vi företaget långt innan, åtminstone i våra hjärtan. Vi hade gjort en del konsultaffärer omkring Nyköping, med ett varierat resultat, men kände oss ändå rätt stolta och besjälade av uppgiften.

Peter Karlsson – som senare grundade LearningWell tillsammans med Claes-Erik Frölund och Per Arne Malmqvist – minns tydligt när han bestämde sig för att bryta sig loss och göra något eget.

Det var hösten 2000. Det stora konsultföretaget där Peter var anställd jobbade som underleverantör till ett antal tyska företag. Projektens storlek och långsamhet hade skavt en stund. Men det som fick Peter att bestämma sig för att det var dags för något annat var den första säljkonferensen företaget hade.

Oavsett vem Peter pratade med under konferensen fick han samma uppmaning. Du behöver fokusera mer på marknaden.

"Men jag tänker ju på kunderna", svarade Peter naivt.

"Kunderna? Det är BÖRSEN det handlar om", löd svaret.

Det var där någonstans han kände att värderingarna gick isär. Han och företaget var inte riktigt var kompatibla. Två år senare sade han upp sig och året därpå startade han, Claes-Erik och Per Arne sitt eget bolag – LearningWell.

Inte ett utbildningsföretag

Att namnet blev LearningWell var Claes-Eriks idé. Eller snarare hade namnet blivit över när han sålt ett företag till USA. Amerikanerna tyckte att LearningWell var lite väl 'fluffigt' för deras smak.

Även om ingen av grundarna tyckte att LearningWell passade på ett utvecklingsföretag fick det funka ändå. Det fanns ju trots allt ett företag i USA som hette Honeywell och inte sålde honung, utan mjukvara till industri- och byggbranschen. Alltså borde LearningWell också vara okej.

I efterhandskonstruktionen sägs det att namnet kan betyda två saker. Dels att vi har en kunskapskälla vi gärna delar med oss av – till varandra, partners och kunder. Sedan sägs det att namnet även kan betyda att vi är bra på att lära oss nya saker.

Bra saker ger bättre saker

Sedan starten har vi verkligen försökt att jobba sida vid sida med våra kunder. I vissa fall har det lett till att vi har blivit vänner som bjuder in varandra på grillkvällar.

Och efter alla år tror vi fortfarande på att göra det som är roligt. Det är de mjuka och lite fluffiga sakerna som är värda att stå upp för. Som vilken kultur vi vill ha på företaget, att teamen mår bra och att det är viktigt att vi gillar inte bara vad vi jobbar med – utan även hur vi jobbar.

Peter sa någon gång att vi "genom att göra bra saker får förutsättningar för att göra ännu bättre saker".

Det kanske låter som en klisché, men för oss är det sant. Men inte tack vare att vi satsar på marknaden och börsen.