Dotterns byxor fick förklara mitt jobb som testare

Min dotter undrade vad jag jobbar med som testare. Jag försökte förklara med ord som slutkund, utvecklare, bugg, projektledare, testuppdrag och testare. Men det var först när jag använde liknelsen med ett par byxor som hon förstod.

När hon först ställde frågan funderade jag på hur jag skulle få henne att förstå. Kunde jag beskriva mitt jobb på ett begripligt sätt för henne? Jag började med att fråga henne om hon kom ihåg när jag skulle köpa byxor till henne för några veckor sedan. Det gjorde hon.

”När jag köpte byxorna åt dig var du slutkunden för det var du som skulle ha byxorna”, sa jag. ”Mamma såg till att de blev köpta. Man kan alltså se henne som projektledaren, den som håller ihop allt. Just den här gången kunde inte mamma åka till butiken och handla. Därför hade hon ringt och bett butiksbiträdet (utvecklaren) att hänga undan ett par byxor. Hon angav storlek och försökte beskriva vilken modell du var ute efter. Eftersom mamma inte kunde hämta byxorna fick jag göra det. Jag fick i uppdrag att bedöma (testa) om byxorna stämde med vad du ville ha.”

Dottern verkade hänga med i beskrivningen så jag fortsatte.

”När jag kom till butiken bad jag butiksbiträdet att plocka fram byxorna vilket hon gjorde (första leveransen). Jag granskade (testade) dem men tyckte inte att byxorna var snygga. Därför förklarade jag för biträdet vad det var som var fel. Jag hade alltså hittat en bugg. Biträdet försvann iväg och letade reda på ett par nya byxor (en ny leverans) som jag också granskade. Efter några turer hade biträdet förstått vad jag ville ha. Jag betalade och åkte hem.”

”Men pappa”, säger min dotter. ”Du är ju ingen vidare bra testare för du kom ju hem med jättefula byxor. Det var ju inte alls sådana byxor jag ville ha. Det var byxor som du ville att jag skulle ha.”

Jag nickar och håller med. ”Men det visar bara hur svårt det är att vara testare. Jag fick ju åka tillbaka till affären för att byta byxor. Men kommer du ihåg vad jag gjorde innan jag åkte?

”Du ställde massa frågor till mig och tittade i min garderob.”

”Hur blev byxorna jag kom hem med andra gången?”

”Dom var bra”, svarade hon. ”Precis sådana som jag ville ha.”

”Första gången gjorde jag inte mitt jobb ordentligt. Innan jag åkte andra gången gjorde jag det som varje testare ska göra innan de börjar testa, jag förberedde mig. Först tog jag reda på vad du och mamma var ute efter (alltså testuppdraget). Det visade sig att du skulle ha byxorna till skoldiscot. Dessutom ville mamma att du även skulle kunna ha byxorna till skolan.”

Kravspecen för en byxa

Jag förklarade att innan jag åkte iväg den andra gången så tog jag reda på vilka funktioner dottern ville ha på byxorna.

  • Du ville ha knappar i gylfen
  • Byxan skulle ha bakfickor för att få plats med mobilen
  • Den skulle även ha fickor för att få ner lite pengar och kreditkortet i, eftersom du inte vill ha någon väska med dig
  • Det skulle vara en tajt modell

Jag berättade att det även fanns några icke funktionella krav. Alltså sådant som inte påverkar funktionen.

  • De skulle gå att torktumla
  • Byxorna skulle gå att tvätta i 60 grader

Vi börjar förstå varandra

”När jag tittade i din garderob var det för att se vilka kläder du redan har, och vad det är som byxorna ska passa till”, sa jag. ”Jag tittade även på vilka bälten du har. Därför visste jag hur stora hällorna skulle vara. När jag åkte till affären hade jag en betydligt bättre bild av dina och mammas förväntningar. Därför blev du riktigt nöjd med med det andra paret. Så nu kanske du förstår vad mitt jobb som testare går ut på.”

Hon log och nickade. Förklaringen hade gått hem på ett sätt jag först inte hade räknat med.

Och det är väl precis så mitt jobb fungerar. En bra testare ser helheten och försöker sätt sig in i kundens tankar. Den engagerar sig för att kunden ska bli nöjd med produkten.