Förvaltning i fokus under motorvägsdagen

Hos våra kunder och internt har vi utvecklat system som kräver support och underhåll. Och eftersom vi gärna tar oss an långvariga uppdrag, team-affärer och projekt blir de fler med tiden. Det gör att vi framöver kommer ställas inför nya möjligheter - men också utmaningar. Hur tar vi oss an dessa? Ja, det var frågan när kollegorna i Nyköping träffades för vårens motorvägsdag.

Vi vet att det är vid lanseringen av våra system, när kundens användare börjar jobba på riktigt, som upptäcktsresan startar. Därför tar vi allt oftare även hand om systemunderhållet och fortsätter utveckla mjukvaran. I vår process, som egentligen är mer ett förhållningssätt till världen, kallar vi det "fortsättning". Det är när systemet är lanserat och kunden kommer på nya önskemål och ser fler möjligheter kring vad som kan göras för att skapa något ännu bättre.

Med ett sånt åtagande kommer också utmaningar. Ibland är det roligare att skapa något nytt än att förvalta något som redan finns. Underhåll av produktionskritiska system kan vara stressande, speciellt för nyckelpersoner som kan få orimligt stort ansvar.

Tighta kundrelationer och förvaltningsbara system

Motorvägsdagar är heldagar när vi som företag träffas för att diskutera ämnen som påverkar vår verksamhet. Dagarna hålls alltid utanför kontoret och förutom att komma fram till gemensamma lösningar ger det oss chans att umgås i en avslappnad miljö. Den här gången träffades vi på Voyage i Nyköping för att diskutera hur vi som företag kan öka engagemanget och glädjen kring support och underhåll.

Under dagen fick alla bidra med sina tankar kring vilka organisationssätt, metoder och verktyg som skulle kunna hjälpa oss med detta. En av nycklarna är att skapa ännu tightare relationer med våra kunder, så vi tillsammans kan jobba proaktivt med att bygga förvaltningsbara system. Tätare code-reviews, tid för kompetensöverföring mellan kollegor och strukturerad loggning var tre andra, konkreta förslag.


Vi konstaterade också att vi behöver mer utrymme för DevOps och supportförberedande åtgärder i våra nyutvecklingsprojekt. Det kräver noggrannhet när vi definierar kundens supportansvar och utbildar dem i hur de själva kan hantera enklare användarproblem.

Egengjorda hattar

Mellan gruppdiskussionerna hann vi även med att designa egna hattar till kvällens mexikanska fest. Färgat papper, tejp, klister, glitter och sax var allt som behövdes för att skapa några väldigt intressanta huvudbonader som sedan satt på resten av eftermiddagen och kvällen.

"En väldigt svår, men viktig puck att lösa", konstaterar Simon Göransson som var med och arrangerade dagen. "Ibland är det bra att vi vågar ifrågasätta oss själva. Gör vi verkligen rätt idag? Vad skulle kunna göras bättre?"

"Dagen genererade en hel del intressanta och konkreta lösningar. Jag tror det är tack vare att vi jobbat med motorvägarna i så pass många år. Alla känner till upplägget och vad det förväntas leda till. Plus att vi har kul tillsammans."

Jobba hos oss

Är du en fena på att lösa tekniska problem med hjälp av programmering? Gillar du att ta dig an det som andra tycker är för avancerat? Är du en grym utvecklare? Kanske motiveras du av chansen att bli en viktig del i våra framtida förvaltningsåtaganden. Kanske vill du jobba med support och bli hjälten som får våra kunder att sova riktigt gott om natten.

Då vill vi gärna träffa dig!

Se våra lediga jobb och ansök här.

Du hittar fler bilder från dagen på vår Facebook-sida.